måndag 2 maj 2011

Tomatsoppa

Min berömda tomatsoppa. Denna gjorde jag som förrätt på min examensmiddag i skolan. Vi hade Western tema på vår provmiddag, till huvudrätt serverade vi en t-bensstek och till dessert an parfait med öl i, smaskens! Vi fick en femma i betyg för vår meny...vilket var väldigt roligt efter all planering som vi lagt ner.
Här kommer då receptet på "taggig tomatsoppa" (vi serverade soppan med en smördegsbakelse som såg ut som en kaktus...)

1 gul lök hackas grovt och stekes i
1 msk smör, tillsätt
1 st stor skivad potatis, lägg i
5 st tomater som skurits i bitar, släng ned
1 st lagerblad och
1 tsk basilika och
½ dl tomatpuré och
1 tärning med grönsaksbuljong + 1 l vatten.
Koka tills potatisen är mjuk och gärna lite längre än så...
Kör soppan i matberedaren, häll tillbaka i kastrullen och ha i
3 dl creme fraiche.
Smaka av soppan med salt, peppar och en nypa strösocker.
Servera gärna med en x-tra klick m creme fraiche och ett gott bröd.

1 kommentar:

  1. Å jag hade den som förrätt när jag gifte mej vill jag minnas ;)

    SvaraRadera