torsdag 28 april 2011

Leverpastej

Moster Jennies mumsiga pastej!
Denna brukar jag göra till varje jul. Det kanske låter knepigt med hemgjord pastej, men det är jättelätt!!

Du behöver:
200g späck
400g ungnötslever el grislever
1 lök
1 brk ansjovisfileér á 50 g
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk mald kryddpeppar
3 msk vetemjöl
2 ägg
1½ dl mjölk

Ugn: 200 grader, mitt i ugnen ca 60-65 min.

Skär ev bort späcket på svålen, skär det i mindre bitar.
Ta bort hinnor och grövre blodkärl på levern, skär i mindre bitar.
Koka upp 2L vatten med 2 tsk salt. Låt späcket koka ca 15 min.
Ta bort kastrullen från värmen och lägg i levern. Låt ligga 5 min.
Häll bort vattnet och lägg späck och lever i matberedaren, lägg även i lök, ansjovis+spad, salt, peppar, mjöl och ägg. Kör detta i ca 1 min.
Koka upp mjölken, häll den i leversmeten och kör till jämn smet.
Häll smeten i en smord form på ca 1½ L. Täck m folie, ställ formen i en långpanna med lite vatten i. Ta bort folien mot slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar