onsdag 16 maj 2012

Cupcakes med citron och blåbär.

Friska och goda cupcakes som är väldigt lättbakade. Jag använder alltid en muffinsplåt när jag bakar cupcakes och muffins, det gör att de håller formen bättre. I receptet står det att man ska använda färska blåbär, men jag kan intyga att det går minst lika bra med frysta. Lägg bären i en sil så att de får rinna av, annars blir bakverken ganska blöta.

12 små eller 6 stora cupcakes

2 ägg
1½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
75g smör
3/4 dl mjölk
2 3/4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft från 2 st citroner
2½ dl färska blåbär

Frosting
200 g vit choklad
200 g philadelphia

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret och ha i mjölken, blanda ner i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och sikta ner i smeten, blanda med en slickepott.
Blanda ner skal och saften från citronerna.
Varva smeten med blåbär i formarna, fyll dem till 2/3 med smet.
Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min.
Låt svalna.

Hacka chokladen och smält den i vattenbad, låt svalna något.
Rör ihop chokladen med färskosten.
Spritsa eller bred på frostingen på kakorna.
Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar