lördag 14 april 2012

Dumplings

Jag testade det här receptet för ett par veckor sedan, jag hade aldrig ätit dumplings innan. Jag blev heeelt såld! Hur jäkla gott som helst!! Lite pyssel, men det är helt klart värt det.
Receptet är från recept.nu.
Jag kokade mina dumplings, det blev godast tyckte jag. Försökte ångkoka i ugnen, men de blev för hårda.


150 g kycklingfilé eller fläskfilé
1 krm salt
0.5 krm peppar
1.5 tsk hackad koriander
1.5 tsk finhackad, färsk ingefära
1 st finhackad vitlöksklyfta
2 st droppar sesamolja
15 st wontonplattor

Nehm plah-dressing:
1 dl limejuice
1 dl råsocker
0.5 dl fisksås
0.5 dl risvinäger
1 tsk finhackad, färsk ingefära
0.5 st citrongräs

Garnering:
0.25 st grön chili
0.25 st röd chili
1 st salladslök
koriander



Tips! Du kan välja att fylla dina dumplings med mycket annat som till exempel svamp, lammfärs eller hackade räkor.


Gör så här

1. Mixa köttet till en slät färs och tillsätt salt och peppar.
2. Blanda med koriander, ingefära, vitlök och sesamolja.
3. Lägg lite färs på varje wontonplatta.
4. Pensla kanterna med lite vatten och vik ihop till små paket.
5. Lägg i en ugnsfast form och sätt ugnen på full ånga.
6. Beräkna ca 10–15 minuter från det att ugnen är varm.
7. Kycklingfärs bör vara 75˚ i mitten.
8. Blanda limejuice, råsocker, fisksås, risvinäger och ingefära i en kastrull.
9. Banka lätt på citrongräset och lägg i det.
10. Låt allt koka upp och stå och dra en stund.
11. Sila och servera som dippsås.
12. Dekorera med skivor av chili och salladslök samt korianderblad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar