tisdag 17 april 2012

Seven Layer Dip

Hoppa över tacos på fredag och testa den här rätten istället! Som ni kanske förstår på namnet så är det en rätt med 7 olika lager. Detta är ett jättepoppis drinktilltugg i Texas, jättegod till Margaritas... Refried beans finns att köpa på burk, men det är så klart godare att göra själv. Jag förklarar i slutet av receptet hur man gör.
VÅGA VÄGRA FREDAGSTACOSEN!!

Detta recept är beräknat till 8 portioner som dipp och 2-3 personer som hel rätt.

3 st avokadofrukter
1 msk lime, pressad
0,5 tsk salt
0,5 krm cayennepeppar
2 dl gräddfil
0,5 pkt taco seasoning mix
2 dl refried beans
2 st tomater, medelstora
3 salladslökar
1 dl svarta skivade oliver
1 dl ost, riven

Till servering
Nacho chips

Lager 1; Refried beans.
Lager 2; Kärna ur och skrapa avokadoköttet i en skål, tillsätt lime, salt och cayennepeppar. Kör med handmixer. När det är klart så kasta i kärnorna igen, den gör så att avocadon håller sig grön och fräsch. Kärnorna ska ju naturligtvis inte vara med i dippen sedan...
Lager 3; Kärna ur tomaterna och hacka dem.
Lager 4; Skiva salladslök.
Lager 5; Skiva oliverna.
Lager 6; Blanda gräddfil med taco seasoning mix. Låt stå till sig en stund.
Lager 7; Riv ost
Lägg de olika lagren i en genomskinlig skål och servera med chipsen.

Om du inte hittar refried beans i din butik, eller vill göra egna? Så här gör du!
Antingen så tar du den svåra vägen och lägger bönor i blöt kvällen innan och kokar och mixar och grejjar. ELLER så tar du Jennies lätta genväg...

Jag brukar köpa en brk med färdiga bönor. Jag gillar kidneybönor, så det brukar jag använda. Jag sköljer av bönorna i ett durkslag, fräser dem med olja och finhackad lök i en panna. Sedan strör jag över lite spiskummin, ca 1 tsk till en 400g:s brk bönor, och mosar med en gaffel tills det är en bönröra, låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar